A vers ritmusa

Egy kérdés a hangsúlyos verseléssel kapcsolatosan

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!

Marie_Marel2016. november 9. 19:54

A vers tagolása pedig a versszakok sorainak számát jelenti, azt hiszem, ha ez segítség.

Marie_Marel2016. november 9. 19:43

@kopasszam: ennyit tudok segíteni a négy sorral kapcsolatban, amit hoztál:

Valamikor | réges-régen,
a világnak | kezdetén,”

„Haj, de jó a | meleg, télen,
a havas zord | erdőszélen!”

Tiszta ősi nyolcas: négy szótag, sormetszet, négy szótag: 4 || 4 (Gyorsabb, lüktető, dobpergésszerű sorforma.) Felező nyolcasnak is nevezik.

Ha érdekel az ilyesmi:
http://blog.poet.hu/verstanaeskornyeke/a-magyaros-(utemhangsulyos)-verseles

janow2016. november 9. 16:17

Olyan dolog ez, hogy értem én, hogy gőgzgép, de mi hajcsa?
Lehet fikázni a verstant, de van valami, amitől az egyik szöveg vers, a másik meg nem az. Hiába az 5 feles, meg a gandzsa, meg a menetrendszerű félhatos ihlet.

kopasszam2014. november 3. 11:46

A harmadik kérdésnél sajnos lemaradt a tényleges kérdésem: a lehetséges választások közül melyik írja le a verset, és miért az írja le?

kopasszam2014. november 3. 11:44

Kedves Janow!
Látom, egy régi fórum, azért szerencsét próbálok, hátha még figyeli. Segítséget szeretnék kérni, három kérdésem lenne, ugyanazon vers kapcsán.
1. Hova esik a hangsúly, ha névelővel kezdődik a sor? Én a következő két példában magamtól, a fülemre támaszkodva a „világnak” első szótagjára, illetve a „havas” első szótagjára tenném a hangsúlyt:
„Valamikor réges-régen,
a világnak kezdetén,”

„Haj, de jó a meleg, télen,
a havas zord erdőszélen!”

így viszont nem jön ki a 4-4 tagolás (ami vélhetően a helyes tagolás).

2. A második példában az első sorra vonatkozik a második kérdésem: megint csak a fülemre támaszkodva a tagolás 1-5-2 lenne számomra.
3. A harmadik kérdésem kicsit összetettebb, és valahol a fenti konkrét kérdéseket is magába foglalja. A harmadikos lányomnak kell megoldania egy Internetes feladatot: Gárdonyi Gézának „A kutya meg a nyúl” című versét kellene tagolni (http://posalajos.com/pdf/gardonyi_geza_ a_kutya_meg_a_nyul.pdf). Az első versszak tagolása számomra (laikus botfülű számára) 4-4, a második első két sora 6-6, utána megint 4-4, az utolsó 2-6. Utána két 4-4 tagolású versszak következik, és így tovább.
A feladatban így szól a kérdés: „Figyeld meg a vers tagolását! Melyik számsor mutatja helyesen a szöveg formáját?”
4-4- 4-4- 6-6- 8-4- 4-4
4-6-6-4-8-6-6-4-4-4
4-6-6-8-4-6-6-4-4-4
4-6-6-4-8-6-4-6-4-4

Azt sem értem, hogy a számsor mit jelent. Ha egy versszakra vonatkozik, akkor a 10 versszakból 5 olyan rövid, hogy szótagszámra sem tudom ráhúzni egyik változatot sem. A másik ötre viszont – nagyjából – rá lehet húzni.

alberth2012. december 22. 15:11

Véleményem szerint a verstan azért van, hogy leírja és megtanítsa mi a vers. Ha valaki prózát ír vers helyett, az miért akarja azt versnek látni? Mert lehet kíváló prózát is írni, nincs abban semmi kivetnivaló. No de akkor azt szánja a prózakedvelő olvasóknak. De aki a költők műveit vágyik olvasni, az igazi verseket keres. Persze, ez is olyan mint a dalok, vannak közönségslágerek és vannak alternatívok, melyeket egy szűk és ''igényes'' tábor hallgat csak. Persze vannak annyira alternatívok, hogy a prózától semmiben sem különböznek, legfeljebb annyiban hogy csak az érti, aki írta, vagy még az sem.

Marie_Marel2012. december 22. 14:12

''Nem hiszek a munka és tanulás hiábavalóságában még akkor sem, ha költészetről van szó.''
Mennyire igaza volt janownak...

Törölt tag2011. december 9. 21:21

Törölt hozzászólás.

janow2011. december 9. 02:23

Örülök, de frankón. Mármint a megerősítésnek, mert az engem is megerősít. És igazán nem poénból írom. Ez véresen komoly.

Törölt tag2011. december 8. 11:27

Törölt hozzászólás.

janow2011. december 8. 02:46

''közönségdíj, vagy a szakmai zsűri díja?''

Egyik sem. A saját út díja. Mindkettőt alábecsülni és túlértékelni is hiba.

janow2011. december 8. 02:44

Germain: ''Sosem számolom a szótagokat, ösztönből ritmizálok és kapom a fejmosásokat a ''szakmától''. Most mérnökasztalon centizek, de annyira görcsös, és értelmetlen lett a szöveg, hogy dobom a sutba.
Mondd, Te melyiket választanád? ''

A világ nem pepitán vagy fekete, vagy fehér. Az adott helyzet dönti el. Én nem hiszek a félhatos ihlet mindenhatóságában és a körző-vonalzó hatalmában sem. A munkát nem lehet kikerülni és az elméleti hátteret sem, legyen bármilyen tehetséges valaki. Lefogadom, hogy Schumacher is tudja, hogyan működik a robbanómotor, még akkor is, ha nem ő szereli, hanem vezeti. Ne mondja nekem senki, hogy egy tanult zseni művei nem jobbak, mint a tanulatlan zsenié. Ugyanakkor a művelt dilettáns művei nem jobbak a műveletlen dilettánsénál. Nem hiszek a munka és tanulás hiábavalóságában még akkor sem, ha költészetről van szó.

Törölt tag2011. december 7. 21:51

Törölt hozzászólás.

pete572011. december 7. 21:31

Persze! Hiába jó a szakmai kritika, ha aztán az alkotás a fiókban landol és a kutya sem olvassa el...

Törölt tag2011. december 7. 21:23

Törölt hozzászólás.

pete572011. december 7. 21:15

Közönségdíj!

Törölt tag2011. december 7. 21:13

Törölt hozzászólás.

Marie_Marel2011. december 7. 08:33

Janow, ez nagyon igaz.  :-)
Jó, ha foglalkozik vele, aki ír. Hasznos dolog, még akkor is, ha nem mindig használjuk ezeket az ismereteket.

janow2011. július 17. 16:42

''mért kell bármelyik művet megmagyarázni, és csak a szabályok szerint ítélni? ''

Semmit sem ''kell''. Csak vannak emberek, akiket érdekel, hogy mi mitől működik. Miért jó az egyik vers és miért rossz a másik? Nem hiszem, hogy a verstan ebben akadályozna bárkit is.

Ross2011. július 16. 21:58

Gamanka: Ne hátrálj meg. Vannak helyek, ahol az a vers, ami nem tart a lap szélétől a lap másik széléig. Mondjak egyet?